Оценете темата:
  • 0 гласа - средно 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Какво да пием при киселинен рефлукс?
#1
Преглед на проблема
Ако страдате от киселинен рефлукс или от така наречената гастроезофагеална рефлуксна болест, добре е да избягвате определен тип храни и напитки в своя дневен хранителен режим. Здравословният проблем, за който говорим, предизвиква стомашни киселини, които в последствие се връщат в хранопровода, а както се досещате, това съвсем не е добре за вашия метаболизъм и общо физическо състояние. 

По своята същност, гастроезофагеалната рефлуксна болест се влияе най-вече от това, което консумирате. Симптомите й включват кашлица, гадене и повръщане, дрезгав глас. Честите пориви за оригване, възпаленото гърло и регургитацията са също често срещани при синдрома на киселинния рефлукс. За да облекчите състоянието си, добре би било да включите, респективно да изключите някои храни и напитки в своята ежедневна диета. 
Така например, кафе, газирани напитки и сокове със силно киселинно съдържание са на върха на дългия списък с най-неподходящите напитки за вас. 

Билков чай
Билковият чай подпомага правилното функциониране на червата и успокоява редица стомашни проблеми като газове и гадене. Задължително пробвайте да пиете редовно билкови чайове без съдържание на кофеин, като избягвате обаче тези със съдържанието на мента. Ментата, между другото, още повече дразни стомаха с киселинен рефлукс. Лайката, женското биле, червеният бряст и ружата са идеалните домашни средства за намаляване на симптомите в случай на гастроезофагеална рефлуксна болест. 

Женското биле увеличава слузното покритие на стомашната езофагиална обвивка, което пък на свой ред, успокоява цялостния ефект от стомашните киселини върху организма. Все пак, имайте на предвид, че няма реални научни доказателства за подобна ефективност на билките ружа, чая от копър или този от папая. 

Когато ползвате домашно изсушени билки, за да приготвите чай, винаги го приготвяйте в следното съотношение: една чаена лъжичка сухи билки към 1 чаена чаша вряла вода. Дръжте така запарката за поне 5-10 минути, похлупена с чинийка отгоре. Ако ползвате обаче корените на дадена билка, добре е тази продължителност да е около 20 минути. За най-добри резултати, пийте по 2-4 чаши дневно от така приготвения чай. 

Внимавайте с чайовете, защото някои билки могат да си взаимодействат по не толкова здравословен начин с предписани ви лекарствени продукти, така че задължително говорете с лекаря си, преди да започнете такъв тип лечение.
 
Обезмаслено или нискомаслено мляко
Кравето мляко е доста тежко за хора с храносмилателни проблеми, а освен това, може да съдържа прекалено голямо количество мазнини за слабия ви стомах. Като всички други храни с високо съдържание на мазнини, пълномасленото краве мляко би могло да отпусне долния езофагиален сфинктер, което пък води до влошаване на стандартните симптоми при синдрома на киселинния рефлукс. Ако все пак държите да консумирате продукти от краве мляко, спрете се на такива с ниско съдържание на мазнини, тоест ниско маслени.
 
Растителни млека
За хората с непоносимост към лактоза или за тези, които имат сериозни оплаквания на установен киселинен рефлукс, съветваме да пробват растителните млека като заместител на животинските млечни продукти. Добрата новина е, че в днешни дни, такива млека се намират лесно. Такива, например, са:
• Соево мляко 
• Бадемово мляко 
• Ленено мляко 
• Кокосово мляко 
• Мляко от кашу

Да вземем бадемовото мляко за пример. По своята същност, то има така наречената алкална композиция на своя състав от вещества, която композиция подпомага неутрализирането на киселините в стомаха, тоест успешно успокоява симптомите на киселинния рефлукс. Соевото мляко пък съдържа много малко мазнини и за това е идеалният избор за хора с гастроезофагеална рефлуксна болест. 

Карагенан е популярна хранителна добавка в храните, изключващи в съдържанието си лактоза и всякакви производни на основните млечни продукти, но пък не се приема никак добре от раздразнен стомах. Ето защо, когато избирате млечни продукти за диетата си с гастроезофагеална рефлуксна болест, четете етикетите и се старайте да избегнете въпросната съставка в менюто си.
 
Плодови сокове 
Цитрусовите сокове и други подобни сокове, като например ябълковия или този от ананас, са изключително киселинни и често точно те са първоизточниците за появата на киселинен рефлукс. Другите сокове са с по-малко съдържание на киселини и не раздразняват толкова много стомаха, респективно не отключват симптомите на гастроезофагеална рефлуксна болест. Добри варианти за сок са следните:
• Сок от моркови
• Алое вера
• Зелев сок
• Пресни сокове, направени от храни с ниско съдържание на киселини като пъпеш, спанак, краставица, круша или цвекло 
Тъй като доматения сок дразни стомаха при наличие на киселинен  рефлукс, изключете го от дневното си меню на всяка цена. 

Смутита 
Смутитата са изключително здравословни напитки за хората, които искат да увеличат приема на полезни минерали и витамини в дневното си меню. Освен това, те са и изключително благоприятни за хора с киселинен рефлукс. Когато приготвяте смути обаче, старайте са да включвате плодове с ниско съдържание на киселини, тоест изборът ви тук е същият като при избора за плодове за прясно изцедени сокове – например, круша или диня. Също така, включвайте зеленчуци от типа на спанак или къдраво зеле. 

Задължително пробвайте простичката рецепта за смути от спанак и авокадо. Друга приятна на вкус опция за вашия здравословен проблем е и веганската рецепта за смути със зелен чай и грозде. 

Вода
Понякога, най-простичкото разрешение е най-правилното за един проблем, включително и здравословен. Да направим едно уточнение тук. Нормалното pH на водата е неутрално или 7, като последното позволява да се увеличи нивото на pH в едно блюдо с определено съдържание на киселини. Ето защо някои лекари съветват да се пие алкална вода. С нея ще намалите стомашните киселини, а от там и ще контролирате гастроезофагеалната рефлуксна болест. 

Не забравяйте обаче и че пиенето на прекалено много вода може да наруши минералния баланс в тялото ви, което пък ще доведе до увеличаване на риска от докарване или засилване на вече наличен киселинен рефлукс. Също така, прекалено много вода би могло да доведе и до други форми на дискомфорт – например, запек и подуване на стомаха. 

Кокосова вода
Неподсладената кокосова вода би могла да е още един прекрасен избор за хората с киселинен рефлукс. Тази напитка е чудесен източник на полезни електролити, какъвто е жизнено важният калий. Електролитите поддържат нормалния  pH баланс в тялото, което пък си е изключително благоприятно за вашето състояние. 

Напитките, които да избягваме 
Редица напитки биха могли да влошат синдрома на киселинния рефлукс, поради което задължително трябва да бъдат избягвани. Примерите тук включват плодовите сокове, всякакви кофеинови напитки, а също така и газираните. 
Цитрусови сокове 
Цитрусовите сокове са по природа с високо съдържание на киселини и с това си съдържание те влошават вашето състояние. Такива сокове, например, са следните:
• Сок от лимон 
• Портокалов сок
• Сок от мандарини 
• Сок от лайм 
• Сок от грейпфрут 

Цитрусовите киселини, които по принцип, присъстват в цитрусовите сокове, силно дразнят хронопровода. И ако стомахът има защитна стена срещу тях, хранопроводът няма такава. 
Когато си купувате цитрусови сокове, проверявайте за степента на киселинност. Избягвайте тези с висока степен, но също така и всички видове продукти, в които има производни на цитрусовите киселини. 

Кофеин 
Сутрешното кафе е повече от популярен навик за много хора по света, но тези с киселинен рефлукс е добре да го преустановят. Причината е, че кафето стимулира излишното секретиране на стомашни киселини, които пък стигат до хранопровода, особено ако прекалявате с ободряващата напитка. В резултат на това вие реално увеличавате симптомите от своето заболяване. 
Останалите видове кофеинови напитки, като например чаят или кока-колата, имат абсолютно същия (а понякога и по-вреден) ефект. 

Алкохол 
Алкохолът определено има негативно влияние върху синдрома на киселинния рефлукс. И в този пример, няма никакво значение дали предпочитате виното или напитки с по-високо спиртно съдържание. Ето защо, твърде силният ликьор би могъл да засили симптомите на вашето заболяване и то доста бързо, докато чаша червено вечер редовно ще ви причинява неприятен дискомфорт. 

Честата консумация на алкохол е и изключително рискова и за докарването на киселинен рефлукс, ако вече сте предразположени към заболяването, като наред с това спиртните напитки разрушават защитната стена на стомаха и намаляват защитните функции на хранопровода. 

Киселинен рефлукс по време на бременност  
Много жени, които нямат киселинен рефлукс, се сблъскват със симптомите му по време на бременност. В този деликатен период за тях обаче киселините се водят за нещо напълно нормално и естествено, а често след като бебчето се роди, те изчезват. 

В допълнение към всички указания, които дадохме по-горе, при бременност можем да посъветваме жените да пият по-бавно течностите, които приемат. Така могат и да избегнат киселинния рефлукс по време на бременност. Също така, спазването на здравословен хранителен режим е от ключово значение за бременните и в тази насока. 

Лечение на киселинен рефлукс 
Ако сте диагностицирани с гастроезофагеална рефлуксна болест или киселинният рефлукс при вас не е овладян с правилна диета, добре е да се запознаете с по-сериозни лечебни мерки и препарати, които да пробвате. 
Основните видове лечения на този тип синдроми са следните:
• Прием на средства против киселини от типа на калциев карбонат или комбинация от алуминиев с магнезиев хидроксид, но от време на време, а не като постоянна хранителна добавка. 
• Инхибитори на протонната помпа, като омепразол (Prilosec) или лансопразол (Prevacid)
• H2 блокери от типа на фамотидина 
• Деглициризирано женско биле

Най-добрите практики при наличие на киселинен рефлукс или гастроезофагеална рефлуксна болест
Точно колкото е важно да се храним правилно, толкова е важно и да поемаме течностите по най-подходящия и щадящ стомаха ви метод. Следващите съвети са предписани точно в духа на тази медицинска теза:
• Избягвайте да пропускате закуската или обяда, защото така ще започнете да преяждате на някоя от основните си хранения (обикновено на вечеря) – както и да прекалите с течностите и то в края на деня.
• Забравете за късните похапвания, особено когато става въпрос за джънк фууд, защото тази храна води до киселини. Същото се отнася и за пиене на кофеинови напитки след обяд. 
• Поддържайте правилна стойка по време на хранене, а също така и докато пиете. Тялото трябва да е добре изправено. Също така, старайте се да не ядете три часа преди лягане. 
• Преустановете злоупотребата с алкохол. Прекалено много спиртни напитки засилват всички симптоми на вашето заболяване. 
• Намалете или изцяло изключете пикантните и пържени храни. 
• Повдигнете нивото на възглавницата в леглото, което ще подсили хранопровода и ще намали нощните киселини. 
Като включете тези и други допълнителни здравословни навици в храненето и консумацията на напитки вие лесно можете да подобрите състоянието си, респективно да забравите за някои от симптомите на киселинния рефлукс, но освен това и значително да подобрите качеството си на живот!
Отговори


Отваряне на:


Потребители разглеждащи темата: 1 гост(и)